8.12.14

Hårde pakker under træet...

Jeg har en svaghed for kogebøger! Og jeg har utrolig svært ved at gå forbi en boghandel uden lige at kigge ind. Jeg har egentlig aldrig rigtig været i stand til at sætte en finger på, hvad det præcist er, jeg elsker så højt, men der er bare et eller andet ved de kogebøger, der suger mig ind. Du vil aldrig finde en bog med slankeopskrifter a la LCHF eller om stenalderkost i min bogreol. Det interesserer mig simpelthen ikke. Der er heller ikke bøger om NOMA,  økobrød eller spiseligt ukrudt. Det skal være bøger om mad - rigtig mad. Almindelig mad, som jeg får fornemmelsen af, jeg da sagtens lige kan give mig i kast med at lave en dag, jeg får tid. De skal servere drømmen om, at "det kan jeg da lige bikse sammen, og inviterer et par venner over at spise en dag" perfekt. Give mig en illusion (og gøre mig sulten - selvfølgelig!) Det er helt sikkert også grunden til min lidt fjollede forkærlighed for Jamie Oliver. For hvis jeg ser bort fra hele marketings- og pengemaskineriet, så synes jeg altså, han er skide charmerende og han fangede mig ved første blik. Jeg elsker hans bøger og han gav mig modet til at droppe Knorr (undskyld, I er sgu udemærkede) og i stedet lave tingene fra bunden. Corny - oh yes! Men helt igennem sandt. Jeg er også enormt begejstret for andre som Louisa Loreng, Nigella Lawson og Leila Lindholm. Guilty pleasure no. 1: Rachael Ray :-)

Og så er der det fysiske ved bøgerne... Jeg elsker duften af dem, de flotte billeder, måden papiret føles mod fingrene og lyden, når jeg bladrer i dem. Det kribler i fingrene, når jeg står foran flere hyldemeter i sektionen med koge- og bagebøger, og jeg har brugt timer på, at gå rundt i boghandler i København og i New York. Selv i Malmö - på trods af jeg ikke kunne købe én eneste, da jeg ikke kan læse svensk. Især bogbutikkerne i New York var det en fantastisk oplevelse, at gå rundt blandt alle bøgerne. Jeg var både i store og små, kæder og antikvariat. Udvalget var enormt og jeg kunne have købt mig fattig. Jeg gjorde det dog ikke, alene pga den høje pris på overvægt i kufferten. Men hvor ville jeg ønske, jeg havde kunne. Min stakkels kæreste! Hvor har han dog tit måtte stå og få tiden til at gå, mens jeg kiggede hylde efter hylde... 

Heldigvis har jeg fundet nogle gode hjemmesider, som er i stand til at sende mig brugte bøger over atlanten UDEN at flå mig for penge. Og jeg benytter mig også gerne af Plusbog.dk, som har nogle vildt fordelagtige priser på både bøger og fragt. Det bliver dog aldrig det samme, som at stå foran bøgerne og have dem i hånden. At mærke dem, før man køber dem... Måske jeg er gammeldags på det punkt, det ligner mig ellers ikke. 

På trods af en kæmpe samling, som tit giver Hr. Kæreste grå hår, så er det som om den aldrig bliver komplet. Jeg har derfor nedenstående i kikkerten som julegaveønsker. Jeg ville især elske "Bubby's
Homemade Pies", fordi jeg har spist deres Keylime pie en sen aften i New York og jeg mindes at englene sang imens :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar